Autor adam 9 lutego, 2023 Komentarze wyłączone

Stopnie żeglarskie – od Zera do Skipera

Wakacje w nadmorskim kurorcie, leżysz na plaży w słońcu i nudzie i patrzysz na żagle w oddali.. Ech, gdyby tak móc pożeglować po morzu…

Często już na początku zniechęcasz się patrząc w zawiłość wymagań formalnych na patent żeglarski. Przerazić może cię ilość lin i sprzętu na pokładzie. Albo nasłuchałeś się o sztormach i wypadkach jachtowych i odkładasz temat na półkę. Do tego dochodzi sporo mitów społecznych na temat patentów i kursów żeglarskich:

  1. Niejasny jest dla Ciebie temat stażu, wiesz że trzeba go zebrać min 200h w min. 2 rejsach aby być dopuszczony do egzaminu na patent: jachtowy sternik morski, ale jak go zebrać i udokumentować?
  2. Nie jesteś pewien czy musisz najpierw zrobić podstawowy patent żeglarski: żeglarz jachtowy?
  3. Nie rozumiesz czy i kiedy należy zdobyć licencję radiooperatora SRC?
  4. Nie wiesz który patent żeglarski jest najlepszy dla Ciebie i czy będzie uznawany w innych krajach?
  5. Namawiają Cię na patent brytyjski lub innego kraju jako rzekomo lepszy?

Wszystkie te tematy omówimy poniżej ale zacznijmy od tego, że początkujący kandydat na morskiego żeglarza nie musi obawiać się przesadnych trudności, bo ścieżka do upragnionego patentu żeglarskiego oraz odpowiednich umiejętności do samodzielnego prowadzenia morskiego jachtu może być szybka i przyjemna!

jachtowy sternik morski

Dla takich jak Ty mamy nasz flagowy program „Od zera do skippera”, w którym poprowadzimy Cię za rękę i nakreślimy indywidualną ścieżkę stażu i szkoleń żeglarskich.

Ocean Team to nie tylko szkoła żeglarska i nie tylko kursy żeglarskie na patent sternika.

Oferujemy Ci najbogatszą w Polsce ofertę szkoleń, kursów i warsztatów tworząc swoistą akademię sterników morskich. Mało tego, z tej oferty dobierzemy dla Ciebie program adekwatny do Twoich oczekiwań i aktualnych umiejętności. Zacząć możesz od tytułowego zera a kończysz jako skipper pełną gębą – nie tylko z pakietem uprawnień żeglarskich, patentów i licencji ale przede wszystkim z doświadczeniem i wysokim poziomem umiejętności. Zadamy nie tylko o odpowiedni stopień sternika jachtowego, ale także posiądziesz umiejętności prowadzenia jachtów żaglowych po wodach śródlądowych i morskich!

sternik jachtowy

Jak to działa?

Napisz do nas i przedstaw czego oczekujesz (czy marzysz po prostu o żeglowaniu a może masz bardziej precyzyjne plany).

Nakreślimy Ci różne możliwości – swoistą mapę drogową do żeglarskiego celu ale zanim zaprosimy Cię na kurs sternika zaproponujemy Ci pierwszy rejs stażowy, w czasie którego:

– będziesz mógł przekonać się czy morskie żeglarstwo jest naprawdę dla Ciebie
– będziesz mógł sporo już się nauczyć, bo każdy z naszych rejsów to taki trochę kurs żeglarstwa (rejsy prowadzą nasi instruktorzy)
– będziemy mogli wstępnie określić Twoje luki kompetencyjne by wiedzieć na czym musimy się wspólnie skupić w czasie dalszych rejsów i kursów żeglarskich
– zdobędziesz pierwsze godzimy stażu, który będzie niezbędny by później dopuścić Cię do egzaminu na patent jachtowego sternika morskiego – tygodniowy rejs u nas to już ok 80h stażu!

Jeśli Twoją miłość do morza dzięki temu rozpalimy jeszcze bardziej – a to jest niemal gwarantowane – to w dalszych etapach:

– w kolejnym rejsie uzupełnisz staż morski i znowu sporo się nauczysz
– podczas intensywnego kursu  na patent jachtowego sternika morskiego (poprzedzonego samodzielną nauką teorii z naszego e-learningu) nabędziesz umiejętności w zakresie nawigowania, manewrowania jachtem morskim na silniku i na żaglach, pracy z linami, żaglami i osprzętem jachtowym i wielu innych aspektów zgodnie z zakresem wymaganym do egzaminu i nie tylko
– co ważne, intensywność szkolenia na sternika morskiego to także sporo godzin stażu, dzięki czemu już po 2 rejsach plus kurs na patent uzbierasz wymaganą minimalną ilość godzin stażu do egzaminu
– na koniec kursu będziesz musiał zdać egzamin na patent sternika, który jest trudny ale dzięki jakości naszego szkolenia będziesz do niego bardzo dobrze przygotowany

żeglarz jachtowy

Masz patent! Czy to wszystko? Absolutnie nie

To trochę jak z prawem jazdy – niełatwo je zdobyć ale po jego zdobyciu nie jesteś jeszcze świetnym kierowcą. Stopień żeglarza jachtowego daje uprawnienia do poruszania się po morskich wodach wewnętrznych, jachtem o długości kadłuba do 12m. Jeżeli chcesz posiąść uprawnienia i umięjętności prowadzenia jachtów żaglowych po wodach śródlądowych bez ograniczeń, a także pozostałych wodach morskich, czy też zdobyć wiedzę w sprawie uprawiania turystyki wodnej – zdecyduj się na kolejne z naszych kursów!

Po pierwsze: nabierasz kolejnego doświadczenia i stażu poprzez udział:

– w kolejnych rejsach stażowo-szkoleniowych
– w praktycznych kursach żeglarskich z zakresu manewrowania portowego, trymowania żagli, samodzielnego prowadzenia jachtu morskiego
– u nas pływasz na typowych jednostkach, które później spotkasz w czarterach: balastowe jachty morskie o długości od 36 do 54 stóp (czyli od 11 do 16 metrów długości)

żeglarz jachtowy

Po drugie: uzupełniasz swoje uprawnienia żeglarskie niezbędne do samodzielnego żeglowania po morzach i oceanach:

– licencja radiooperatora SRC lub LRC
– opcjonalnie szkolenie zintegrowane STCW jeśli będziesz chciał pływać komercyjnie jako skipper lub oficer
– pierwsza pomoc w wersji zaawansowanej dostosowanej do realiów wypadku na morzu, daleko od brzegu

jachtowy sternik morski

Po trzecie: rozwiniesz swoje umiejętności w kierunku bycia świetnie wyszkolonym kapitanem:

– przetrwanie na morzu, czyli nasz kultowy niemal Sea Survial
– zaawansowana nawigacja, w tym astronawigacja, nawigacja elektroniczna i radarowa
– żeglowanie pod spinakerem
– żeglowanie w trudnych warunkach
meteorologia praktyczna dla żeglarzy

A może nawet… morskie regaty.

Dla każdego wytyczymy ścieżkę zgodną z oczekiwaniami, możliwościami czasowymi i dostępnym budżetem.

A na dowód tego mamy już dużą grupę takich właśnie skipperów obu płci, którzy nie tak dawno przyszli do nas by zacząć przygodę z żaglami a dziś prowadzą z powodzeniem morskie rejsy, ścigają się w regatach, organizują dalekie wyprawy a nawet zaczynają szkolić młodszych stażem koleżanki i kolegów.

skipperObalamy mity:

  1. Czy przed kursem na patent jachtowego sternika morskiego muszę najpierw zdobyć patent żeglarza jachtowego? NIE! Nie musisz przechodzić kursów żeglarskich na podstawowy patent i możesz od razu skierować się ku żeglarstwu morskiemu. Natomiast nie możesz podejść do egzaminu dopóki nie uzyskasz odpowiedniego stażu w rejsach morskich. Co ważne, posiadając patent jachtowego sternika morskiego od razu masz też nieograniczone uprawnienia do pływania po śródlądziu, więc patent żeglarza jachtowego nie będzie Ci potrzebny.
  2. Czy staż morski mogę uzyskać tylko w specjalnych rejsach komercyjnych? NIE! Staż morski możesz odbyć w zwykłych, turystycznych rejsach ale nie zapomnij upomnieć się u kapitana o wystawienie Ci odpowiedniej opinii. Natomiast oczywiście zdecydowanie lepiej staż połączyć z nauką w czasie rejsu, więc lepszym rozwiązaniem są rejsy stażowe takie jak nasze: dużo godzin pływania i dużo nauki pod okiem doświadczonego kapitana. Ogólnie rzecz biorąc staż morski jest dokumentowany na dwa sposoby:
    1. Karta Rejsu, którą żeglarz wystawia sobie samodzielnie o ile rejs prowadził w ramach swoich uprawnień. Np. posiadając podstawowy patent żeglarski pływałeś w ramach uprawnień po wodach morskich do 2 mil morskich od brzegu w porze dziennej. Nie jest to szybka i dobra ścieżka ale istnieje taka możliwość
    2. Opinia z Rejsu, którą wystawić powinien Ci prowadzący dany rejs morski kapitan. Może to być zwykły wakacyjny rejs z przyjaciółmi. Warunki są proste: rejs po wodach morskich, kapitan miał uprawnienia do prowadzenia takiego rejsu (patent sternika) a Ty byłeś załogantem a nie pasażerem. Opinia z rejsu może mieć różną formę ale musi zawierać szereg informacji: dane kontaktowe kapitana (imie, nazwisko, telefon), dane jednostki (nazwa, typ, długość), dane rejsu (data i miejsce początku i końca rejsu, odwiedzone porty), ilość godzin pod żaglami i na silniku (do stażu liczy się suma tych godzin), ilość przebytych mil morskich oraz oczywiście Twoje imię i nazwisko.
  3. Czy polski patent jachtowy sternik morski będzie uznanym w innych krajach? TAK! Uzyskany po pozytywnym wyniku egzaminu wraz z odpowiednim stażem patent sternika jest oficjalnym polskim dokumentem poświadczającym uprawnienia do prowadzenia jachtu do 18 metrów długości po wodach morskich i oceanicznych. Oczywiście mogą znaleźć się kraje, w których taki patent nie będzie wystarczającym dokumentem (np. USA czy Chiny) ale z definicji patent powinien być uznany. Znowu możemy to porównać do prawa jazdy – w większości krajów nie masz problemu z uznaniem Twojego polskiego „prawka” ale zawsze mogą trafić się wyjątki. Co ważne, nie ma żadnych problemów z uznaniem naszego patentu we wszystkich popularnych żeglarskich miejscach na świecie: Europa, Karaiby, Azja, Seszele, archipelagi Atlantyku i Pacyfiku, itd. Firmy czarterowe mogą poza Twoim patentem sternika wymagać także licencji radiooperatora a czasem także patentu żeglarskiego drugiego członka załogi, ale nie zanegują uprawnień wynikających z Twojego patentu, który wystawiony jest po polsku i angielsku przez Polski Związek Żeglarski.
  4. Czy licencję radiooperatora np. SRC mogę zrobić dopiero po uzyskaniu patentu sternika morskiego? NIE! Licencję możesz zdobyć już wcześniej. Będzie Ci ona potrzebna do niezależności, bo przepisy wymagaj, by na jachcie, na którym zainstalowany jest sprzęt GMDSS (np. radiotelefon VHF zwany popularnie „ukaefką”) znajdował się co najmniej jeden radiooperator posiadający Świadectwo Radiooperatora SRC lub LRC. Nie musi to być ta sama osoba co kapitan, ale posiadając jednocześnie patent żeglarski i świadectwo radiooperatora będziesz absolutnie niezależny w organizowaniu i prowadzeniu swoich rejsów morskich.
  5. Czy patenty innych krajów są lepsze od polskich? NIE! Oczywiście w innych systemach/krajach też szkoli się bardzo dobrych żeglarzy ale sam patent jest po prostu uprawnieniem. Mało tego, jest to polskie państwowe uprawnienie i w szczególnych okolicznościach jego brak może spowodować kłopoty posiadaczom wyłącznie zagranicznego patentu – np. prowadzenie jachtu komercyjnego pod polską banderą! Karta bezpieczeństwa takiego jachtu wymaga polskich patentów i w razie kontroli prze uprawnione organy będzie wymagany wyłącznie nasz patent sternika. Podobnej natury problemy mogą pojawić się z niepolską licencją radiooperatora. Jeśli kiedyś rozpoczniesz karierę zawodową w jachtingu, być może armator zażąda od Ciebie certyfikatów typu Yacht Master innych organizacji ale tutaj wypływamy na szerokie wody potencjalnych scenariuszy.

sternik jachtowyPodsumowując:

– jeśli korci Cię żeglarstwo nie trać czasu na rozwikłanie zagadkowej ścieżki do patentu
– napisz do nas lub zadzwoń, to nic nie kosztuje a doradzimy Ci i zaprojektujemy Twoją ścieżkę wg Twoich możliwości (czas, pieniądze, itp.)
– poprowadzimy Cię drogą Od Zera Do Skippera a potem sam zdecydujesz na ile mamy Cię dalej rozwijać żeglarsko
– dołącz do coraz szerszej rodziny znakomitych skipperów „Made by OceanTeam” , którzy też kiedyś byli na początku tej ścieżki

skipper