
Spis treści
SRC – dlaczego jest to takie ważne
Bez radiooperatora rejsu nie będzie – ten dba o zasady bezpieczeństwo pływania obiektów pływających. Posiadając już patent sternika musisz pamiętać, że bardzo ważne jest także posiadanie licencji radiooperatora. Jeśli nie będziesz takiej miał, to aby poprowadzić rejs konieczny będzie załogant z licencją – zatem najlepiej mieć taką właśnie licencję, by być niezależnym. Komunikacja GMDSS to kluczowy aspekt bezpieczeństwa na morzu, dlatego na naszych szkoleniach przykładamy ogromną wagę do dobrego przygotowania Ciebie nie tylko do zdania egzaminu przed komisją UKE, ale przede wszystkim do wyszkolenia Cię na dobrego radiooperatora. Wzywanie pomocy być może nigdy nie będzie Ci potrzebne, ale wysoce prawdopodobne jest to, że ktoś będzie tej pomocy wzywał i akurat od Ciebie jako radiooperator będzie zależało czyjeś życie!
Szkolenie SRC – jak wygląda?
Aby uzyskać uprawnienia radiooperatora, świadectwo operatora łączności bliskiego zasięgu src należy ukończyć część teoretyczną oraz zajęcia praktyczne.
Część teoretyczną ograniczamy do niezbędnego minimum natomiast skupiamy się na praktyce.
Teraz w cenie szkolenia nasz autorski e-learning! Część teorii przyswajasz sobie w domu, a na zajęcia przyjeżdżasz już dobrze przygotowany, co pozwala nam poprowadzić więcej praktyki w ciągu dnia zajęć!
Kurs praktyczny organizujemy w naszej szkole w Yacht Park Marina – budynek 29 Dalmor. Terminy kursów podane na górze strony.
Program szkolenia: | Dodatkowo: |
---|---|
|
|
Cena zawiera:
- 8h szkolenia praktycznego i teoretycznego
- ćwiczenia praktyczne z prawdziwymi radiostacjami i sprzętem GMDSS
- e-learning wysyłany przy rezerwacji
- catering kawowy
- materiały do notatek, omówienie testów UKE
Dodatkowe informacje:
- małe grupy kursantów
- konsultacje z instruktorem po kursie
Płatności:
- Koszt szkolenia: Cena standard to 400 zł
- w wariancie indywidualnym lub dla własnej grupy możesz ustalić dogodny termin, w sprawie wyceny prosimy o kontakt: biuro@otss.pl
- min. 50% przy rezerwacji szkolenia, reszta nie później niż przed rozpoczęciem szkolenia (karta, gotówka, przelew, BLIK)
- wystawiamy faktury VAT
Zarezerwuj
Dodatkowe informacje
Radiooperator SRC
Certyfikat SRC (Short Range Certificate) jest licencją radiooperatora krótkiego zasięgu. Tego rodzaju dokument uprawnia do obsługi radiostacji w tak zwanym obszarze morza A1, czyli w odległości około 20 – 30 Mm od stacji brzegowej. Poniżej wyjaśniamy, kto może (i powinien) zostać radiooperatorem, jak wygląda egzamin oraz dlaczego łączność na morzu jest tak istotna.
Uprawnienia SRC — dla kogo?
Możliwość pozostawania w łączności z innymi jednostkami lub z ratownikami na brzegu ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jednostki oraz przebywających na niej ludzi. Może też okazać się bardzo przydatna do odbierania informacji – np. w celu udzielenia pomocy innej załodze.
Prawo wymaga, by — o ile jacht jest wyposażony w radiostację — podczas żeglowania po morzu wśród załogantów zawsze była osoba mająca certyfikat SRC. Wymagana jest więc osoba, która ma certyfikat posiadania uprawnień – świadectwo radiooperatora łączności. Nie ma tu znaczenia, czy jest to rejs komercyjny, czy rekreacyjny, prowadzony na własny użytek. Certyfikat jest więc nieodzowny nawet podczas wakacyjnych rejsów w tak popularnych i bezpiecznych wakacyjnych lokalizacjach jak Chorwacja.
Warto pamiętać, że radiooperatorem może, ale niekoniecznie musi być kapitan jednostki. Zwykle jednak ludzie planujący wykonywać zawód skippera wyrabiają sobie uprawnienia SRC. Jest to duże ułatwienie podczas kompletowania załogi, ponieważ nie trzeba wtedy za każdym razem zabiegać o to, by znalazł się w niej ktoś mający certyfikat. Z tego powodu zdobycie świadectwa SRC jest polecane wszystkim osobom mającym patenty jachtowego sternika morskiego lub motorowodnego sternika morskiego.
Do egzaminu na świadectwa: SRC i VHF może przystąpić osoba, która ukończyła 15 lat.
Egzamin SRC — jak wygląda?
Aby zdobyć świadectwo radiooperatora SRC, należy zdać egzamin państwowy. Jest on organizowany w delegaturach UKE (Urzędu Komunikacji Elektronicznej). Zapisy na niego prowadzone są w formie elektronicznej, jednak zgłoszenia należy dokonać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem, warto więc zadbać o tę kwestię odpowiednio wcześnie przed planowanym rejsem.
Sam egzamin złożony jest z dwóch paneli – teoretycznego oraz praktycznego. Teoria ma postać testu jednokrotnego wyboru, obejmującego zagadnienia dotyczące łączności oraz komunikacji. Część praktyczna polega na obsłudze radiostacji stosowanej w żegludze morskiej. Koszt przystąpienia do egzaminu to 100 zł, a opłata za wydanie świadectwa SRC wynosi 25 zł. Uprawnienia są przyznawane dożywotnio. Za wydanie świadectwa odpowiada Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Sprawdź również nasz kurs LRC
Egzaminy na świadectwo SRC prowadzi Urząd Komunikacji Elektronicznej w ośrodkach na terenie całego kraju.
Informacje na temat planowanych sesji egzaminacyjnych dostępne są na stronie:
Aby zarezerwować miejsce na egzaminie należy zarejestrować się na za pomocą elektronicznego systemu zapisu na egzaminy – obowiązuje limit miejsc.
https://egzaminy.uke.gov.pl/pl
Szczegółowe informacje na temat świadectw SRC i innych na stronie UKE, link poniżej:
Referencje
Jachtowy Sternik Morski późną jesienią
Szkolenie było super – Krzysiek świetnie przekazywał wiedzę i wyciskał z nas tyle tylko ile się da. Idealnym pomysłem były nocne manewry “człowiek za burtą” – nie dość że była to ciekawa odmiana to dawało to sporo świadomości o tym jak manewrować jachtem po ciemku..
”Manewrówka indywidualnie
Bardzo dziękuje za wspaniale przeprowadzone przez kpt Romana szkolenie manewrowe w dniu 6.08.2023. Pan Roman doskonale przekazał na początku podstawy teoretyczne manewrówki (w zwięzły sposób) a potem w części praktycznej zostały zrealizowane wcześniej omówione warianty. Jeszcze raz bardzo dziękujemy ( bo było nas dwóch) Wam za to zorganizowanie tego (indywidualnego) szkolenia. Tak a propos, macie w zespole doskonałych instruktorów ( rok temu miałem możliwość uczestniczyć w szkoleniu prowadzonym przez kpt Adama).”
Rejs po Bałtyku
Serdeczne podziękowania za rejs stażowy po Bałtyku. Bardzo profesjonalny, miły i sympatyczny Kapitan, piękna trasa rejsu, duża dawka wiedzy i nowe zdobyte doświadczenia- tego właśnie oczekiwaliśmy.
”Rejs stażowy – nastolatka
Serdecznie dziękujemy w imieniu naszym i córki. Wasza organizacja rejsu i kompetencje kapitana jeszcze bardziej utwierdziły nasze dziecko w miłości do żagli.
”Od Zera do Skippera
Wychodzi na to, że wszystkie możliwe szkolenia w OTSS właśnie zrobiłem. Droga – od JSMa zdanego w maju 2021 do w “miarę” ogarniętego skippera teraz – była intensywna (choć na pierwszej pomocy i nawigacji klasycznej byłem jeszcze przed kursem na sternika), ale mega satysfakcjonująca. Teraz mam na liczniku ponad 7000 nm, kilka własnych rejsów na różnych akwenach. Dzięki za wszystko. Szczególnie dla Ciebie – widać zaangażowanie i pasję właściciela, ale i umiejętność zbudowania super zespołu instruktorów (a miałem do czynienia z Adamem, Krzyśkiem, Jarkiem i Andrzejem). Mam nadzieję, że OTSS będzie się rozwijał dalej tak dynamicznie.
”Szkolenie motorowone
Chciałbym się podzielić opinią o odbytym szkoleniu na patent sternika motorowodnego, instruktorzy bardzo kompetentni i pomocni, świetna atmosfera podczas zajęć. Wprowadzenie platformy e-learningowej uważam za doskonały pomysł, pozwoliło to na wcześniejsze przygotowanie się do egzaminu w zakresie wiedzy teoretycznej, a profesjonalnie przeprowadzone zajęcia w marinie pozwoliły na uzupełnienie i usystematyzowanie wiedzy oraz nabycie umiejętności praktycznych. Będę polecał waszą szkołę znajomym.
”Samodzielne Prowadzenie Rejsów
Dziękuję w imieniu załogi i swoim za super szkolenie! Kapitan Krzysztof to pełna profeska i wysoka klasa. Przyjęliśmy sporo wiedzy i trochę ciekawego doświadczenia na wodzie przy dość silnym wietrze. No i podejście kapitana – spokojne, ale stanowcze – świetnie się z nim pływa i uczy od takiego człowieka. Powodzenia w rozwoju szkoły i pewnie do zobaczenia za jakiś czas przy kolejnej okazji!
”
Szkolenie SRC
Wiedza odnośnie radiokomunikacji spokojnie nawet na egzamin na radiooperatora fal krótkich 🙂 Słuchałem na szkoleniu z ogromnym zainteresowaniem tego co było tłumaczone i naprawdę w bardzo prostu sposób. Tak powinna wyglądać nauka w szkołach a nie przelewa się w głowy dzieci bezsensowne regułki których i dorośli nie rozumieją. Jeszcze raz, super szkolenie! Jak zwykle wracałem od was naładowany pozytywna energia mimo całodniowego przyswajania wiadomości.
”Astronawigacja naprawdę praktyczna
Bardzo się cieszę, że mogłem uczestniczyć w Twoim kursie. Ponieważ “sprawdziłem” to na sobie, z czystym sumieniem będę polecał Waszą szkołę moim znajomym obecnym i przyszłym. Wiem już gdzie mój przyjaciel weźmie udział w kursie nawigacji klasycznej.
Z wyrazami Wielkiego Szacunku
”Dziękuję za pokazanie, że można
Wasza Szkoła powinna stanowić wzór dla większości firm zajmujących się szkoleniami okołowodniackimi nie tylko na terenie Trójmiasta, ale całego kraju. Od początku mojej “kariery” żeglarskiej brałem udział w kilkunastu różnych kursach i szkoleniach i zawsze wmawiano mi, że stwierdzenie typu “później”, “to trzeba samemu doczytać”, “tak już jest i tyle” to norma, a tu okazuje się, że wcale tak nie jest i można to wszystko odpowiednio przekazać i pokazać.
Sam od ponad dziesięciu lat szkolę na patent żeglarza jachtowego i zawsze stawiam sobie nad wymagania firmy która mnie zatrudnia rzetelne i kompletne przekazanie wiedzy i umiejętności, która wiem że będzie przydatne i niezbędne kursantom w żeglarskim życiu. I niezmiernie cieszę się, że trafiłem do Was i mogłem się przekonać że takie podejście ma sens!
Do tej pory wziąłem udział w trzech kursach oferowanych przez Was, czwarty już zarezerwowany, ale zapowiadam się na całą resztę. Dziękuję za pokazanie, że można!
”