Spis treści
SRC – dlaczego jest to takie ważne
Bez radiooperatora rejsu nie będzie – ten dba o zasady bezpieczeństwo pływania obiektów pływających. Posiadając już patent sternika musisz pamiętać, że bardzo ważne jest także posiadanie licencji radiooperatora. Jeśli nie będziesz takiej miał, to aby poprowadzić rejs konieczny będzie załogant z licencją – zatem najlepiej mieć taką właśnie licencję, by być niezależnym. Komunikacja GMDSS to kluczowy aspekt bezpieczeństwa na morzu, dlatego na naszych szkoleniach przykładamy ogromną wagę do dobrego przygotowania Ciebie nie tylko do zdania egzaminu przed komisją UKE, ale przede wszystkim do wyszkolenia Cię na dobrego radiooperatora. Wzywanie pomocy być może nigdy nie będzie Ci potrzebne, ale wysoce prawdopodobne jest to, że ktoś będzie tej pomocy wzywał i akurat od Ciebie jako radiooperator będzie zależało czyjeś życie!
Szkolenie SRC – jak wygląda?
Aby uzyskać uprawnienia radiooperatora należy ukończyć część teoretyczną oraz zajęcia praktyczne.
Część teoretyczną ograniczamy do niezbędnego minimum, natomiast skupiamy się na praktyce.
Teraz w cenie szkolenia nasz autorski e-learning! Część teorii przyswajasz sobie w domu, a na zajęcia przyjeżdżasz już dobrze przygotowany, co pozwala nam poprowadzić więcej praktyki w ciągu dnia zajęć!
Kurs praktyczny organizujemy w naszej szkole w Yacht Park Marina – budynek 29 Dalmor. Terminy kursów podane na górze strony.
Program szkolenia: | Dodatkowo: |
---|---|
|
|
Cena zawiera:
- 8h szkolenia praktycznego i teoretycznego
- ćwiczenia praktyczne z prawdziwymi radiostacjami i sprzętem GMDSS
- e-learning wysyłany przy rezerwacji
- catering kawowy
- materiały do notatek, omówienie testów UKE
Dodatkowe informacje:
- małe grupy kursantów
- konsultacje z instruktorem po kursie
Płatności:
- Koszt szkolenia: Cena standard to 480 zł
- w wariancie indywidualnym lub dla własnej grupy możesz ustalić dogodny termin, w sprawie wyceny prosimy o kontakt: biuro@otss.pl
- min. 50% przy rezerwacji szkolenia, reszta nie później niż przed rozpoczęciem szkolenia (karta, gotówka, przelew, BLIK)
- wystawiamy faktury VAT
Zarezerwuj
Dodatkowe informacje
Radiooperator SRC
Certyfikat SRC (Short Range Certificate) jest licencją radiooperatora krótkiego zasięgu. Tego rodzaju dokument uprawnia do obsługi radiostacji w tak zwanym obszarze morza A1, czyli w odległości około 20 – 30 Mm od stacji brzegowej. Poniżej wyjaśniamy, kto może (i powinien) zostać radiooperatorem, jak wygląda egzamin oraz dlaczego łączność na morzu jest tak istotna.
Uprawnienia SRC — dla kogo?
Możliwość pozostawania w łączności z innymi jednostkami lub z ratownikami na brzegu ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jednostki oraz przebywających na niej ludzi. Może też okazać się bardzo przydatna do odbierania informacji – np. w celu udzielenia pomocy innej załodze.
Prawo wymaga, by — o ile jacht jest wyposażony w radiostację — podczas żeglowania po morzu wśród załogantów zawsze była osoba mająca certyfikat SRC. Wymagana jest więc osoba, która ma certyfikat posiadania uprawnień – świadectwo radiooperatora łączności. Nie ma tu znaczenia, czy jest to rejs komercyjny, czy rekreacyjny, prowadzony na własny użytek. Certyfikat jest więc nieodzowny nawet podczas wakacyjnych rejsów w tak popularnych i bezpiecznych wakacyjnych lokalizacjach jak Chorwacja.
Warto pamiętać, że radiooperatorem może, ale niekoniecznie musi być kapitan jednostki. Zwykle jednak ludzie planujący wykonywać zawód skippera wyrabiają sobie uprawnienia SRC. Jest to duże ułatwienie podczas kompletowania załogi, ponieważ nie trzeba wtedy za każdym razem zabiegać o to, by znalazł się w niej ktoś mający certyfikat. Z tego powodu zdobycie świadectwa SRC jest polecane wszystkim osobom mającym patenty jachtowego sternika morskiego lub motorowodnego sternika morskiego.
Do egzaminu na świadectwa: SRC i VHF może przystąpić osoba, która ukończyła 15 lat.
Egzamin SRC — jak wygląda?
Aby zdobyć świadectwo radiooperatora SRC, należy zdać egzamin państwowy. Jest on organizowany w delegaturach UKE (Urzędu Komunikacji Elektronicznej). Zapisy na niego prowadzone są w formie elektronicznej, jednak zgłoszenia należy dokonać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem, warto więc zadbać o tę kwestię odpowiednio wcześnie przed planowanym rejsem.
Sam egzamin złożony jest z dwóch paneli – teoretycznego oraz praktycznego. Teoria ma postać testu jednokrotnego wyboru, obejmującego zagadnienia dotyczące łączności oraz komunikacji. Część praktyczna polega na obsłudze radiostacji stosowanej w żegludze morskiej. Koszt przystąpienia do egzaminu to 100 zł, a opłata za wydanie świadectwa SRC wynosi 25 zł. Uprawnienia są przyznawane dożywotnio.
Sprawdź również nasz kurs LRC
Egzaminy na świadectwo SRC prowadzi Urząd Komunikacji Elektronicznej w ośrodkach na terenie całego kraju.
Informacje na temat planowanych sesji egzaminacyjnych dostępne są na stronie:
Aby zarezerwować miejsce na egzaminie należy zarejestrować się na za pomocą elektronicznego systemu zapisu na egzaminy – obowiązuje limit miejsc.
https://egzaminy.uke.gov.pl/pl
Szczegółowe informacje na temat świadectw SRC i innych na stronie UKE, link poniżej:
Referencje
Pierwszy rejs kapitański
Odbyłem swój pierwszy, wymarzony, własny rejs po „słonej wodzie” – Jacht Bavaria39 załoga 6 osób, wszyscy czuli się bezpiecznie i bardzo zadowoleni. Dzięki szkoleniom u Was miałem pewność siebie i spokój – wszystko przebiegło idealnie 💪. Dzięki i do zobaczenia.
”Szkolenie dla rodziny
Chciałem serdecznie podziękować w imieniu swoim a przede wszystkim mojej rodziny za świetny weekend szkoleniowy. Kapitan Roman miał do nas dużo cierpliwości i bardzo sprawnie przekazywał nam wiedzę. Ja szczególnie się cieszę, że rodzina miała możliwość poczuć jacht, pojeździć nim po marinie oraz zrozumieć w praktyce i w teorii proces manewrowania. Przećwiczyliśmy wszystkie schematy na których mi zależało i dzieki temu ja i rodzina poczuliśmy że pracujemy jak załoga. Dzięki kpt. Romanowi nabraliśmy pewności siebie i podnieśliśmy nasze umiejętności, dzięki czemu jestem pewien, że czeka nas świetny urlop na Azorach.
”Pakiet szkoleń
Mogę tylko powiedzieć, że mam doświadczenie z różnymi szkołami żeglarskimi z Trójmiasta i nie bez powodu wracam do Was na kolejne kursy i polecam Was znajomym 🙂 Jesteście przynajmniej o klasę wyżej, jeśli chodzi o szkolenia, niż to, z czym miałem styczność wcześniej. Tak trzymać!
”Szkolenie indywidualnie dopasowane
Co do rejsu z Tadkiem – pełen profesjonalizm, super bardzo dużo mi to dało .. Napewno będą korzystał z takich rejsów w niedalekiej przyszłości oraz szkoleń w OCEAN TEAM Najlepsza szkoła jaką znam wspaniali ludzie doświadczeni instruktorzy !!! Polecam wszystkim z znajomym … .
”Manewry portowe
Chciałam bardzo podziękować za zorganizowanie naszego kursu. Był bardzo fajnie przeprowadzony no i super instruktor. Na pewno do Państwa wrócimy – zarówno my, jak i nasza młodzież.
”Sea Survival
Chciałam jeszcze raz bardzo podziękować za weekendowe szkolenie. Muszę przyznać, że już bardzo dawno nie spotkałam się z tak profesjonalnym przygotowaniem i prowadzeniem. No i to w jaki sposób nauczasz i szkolisz. Niezwykle rzadko spotyka się tak zaangażowanego nauczyciela, który potrafi w tak wspaniały sposób przekazać swoją przeogromna wiedzę i zainteresować tematem. Utrzymanie przez 8 godzin słuchacza w pełnym zaangażowaniu i koncentracji jest naprawdę wielką sztuką. Muszę przyznać że ani przez minutę się nie nudziłam i nie straciłam zainteresowania i nawet nie wiem kiedy minęły te wszystkie godziny. No i niezwykle ważne było to że mogłam poczuć na własnej skórze jak to jest kiedy ląduje się wodzie i trzeba siebie i innych ratowac. Wspaniały kurs. Mój pierwszy u was ale na pewno nie ostatni.
”Rejs stażowy Bałtyk
W nawiązaniu do zakończonego rejsu, chciałem bardzo podziękować za wszystko, wiedziałem, że mogę liczyć na dobry poziom, opinie znajomych, byłem u Was na SRC/LRC, ale wszystko przed, w trakcie i po rejsie przerosło moje oczekiwania 🙂 Tadeusz wykreował tak fantastyczną atmosferę na jachcie, że nawet wstawanie na nocne wachty kojarzyło się z kolejnym kawałkiem super przygody a nie z żeglarskim obowiązkiem. Imponująca trasa, trymowanie żagli, nawigacja pilotowa, wprowadzenie do mapy, planowania … Sail Well!
”Od Zera do Skippera
Dzięki OceanTEAM marzenia się spełniają! Moim było zdobycie JSM. Wszystko zaczęło się od zwykłej rozmowy z Anną Komosińską i od razu przywitała mnie otwartość, potem Krystian Szypka, potrafił wyczuć potrzebę i pomógł zbudować plan – drogę do zdobycia JSM i dalszego żeglarskiego rozwoju. Minęła praktyka i kolejne spotkanie z OT, tym razem wspaniały rejs stażowy z Tadeuszem Kuropatwinskim . Potem nawigacja z Dominikiem Petelem. Na końcu całość dotychczasowej wiedzy i umiejętności uporządkował Krzysztof Chmara (Homer), który na ostatniej prostej przygotowywał nas do egzaminu, dzieląc się swoim bogatym doświadczeniem, wsparciem, ale i czasem hartującym „zimnym prysznicem”, dla Ciebie szczególne podziękowania! Dzięki nim w ciągu ostatniego roku, myślę że stałem się kimś lepszym i to nie tylko dlatego, że zdałem egzamin! Za to Wam bardzo dziękuję i myślę, że się jeszcze spotkamy, wszak to od egzaminu znowu muszę zrobić pierwszy krok w kierunku żeglarskiego rozwoju! Dziękuję!!!
”Jachtowy Sternik Morski późną jesienią
Szkolenie było super – Krzysiek świetnie przekazywał wiedzę i wyciskał z nas tyle tylko ile się da. Idealnym pomysłem były nocne manewry „człowiek za burtą” – nie dość że była to ciekawa odmiana to dawało to sporo świadomości o tym jak manewrować jachtem po ciemku..
”Manewrówka indywidualnie
Bardzo dziękuje za wspaniale przeprowadzone przez kpt Romana szkolenie manewrowe w dniu 6.08.2023. Pan Roman doskonale przekazał na początku podstawy teoretyczne manewrówki (w zwięzły sposób) a potem w części praktycznej zostały zrealizowane wcześniej omówione warianty. Jeszcze raz bardzo dziękujemy ( bo było nas dwóch) Wam za to zorganizowanie tego (indywidualnego) szkolenia. Tak a propos, macie w zespole doskonałych instruktorów ( rok temu miałem możliwość uczestniczyć w szkoleniu prowadzonym przez kpt Adama).”