Autor adam 27 kwietnia, 2023 Komentarze wyłączone

Węzły żeglarskie

Podstawowa wiedza dotycząca wiązania lin na różne sposoby — to musisz wiedzieć! Na pierwszy rzut oka węzły żeglarskie mogą wydawać się skomplikowane do zawiązania, ale przecież trening czyni mistrza. Przedstawiona baza wiedzy to krótkie przypomnienie przed wyruszeniem w rejs. Te najczęściej spotykane w praktyce żeglarskiej węzły na pewno przydadzą Ci się na wodzie i nie tylko. Sporo z nich znajdzie zastosowanie także na lądzie w codziennym życiu.

Czas na powtórkę przed rejsem!

Podstawowe węzły żeglarskie

Węzeł żeglarski to sposób wiązania lub też przeplatania lin, który jest trwały. Wykorzystywany sposób wiązania powinien być prosty zarówno w zawiązywaniu, jak i rozplątywaniu.

Pamiętaj o odpowiednim przygotowaniu. Przed wyruszeniem w rejs powinieneś znać najważniejsze węzły żeglarskie. Jak ćwiczyć w domu? Możesz na przykład kupić dwa metry średniej grubości liny i na niej ćwiczyć technikę wiązania. Dobre przygotowanie do sezonu żeglarskiego to podstawa!

sposoby łączenia lin, żagle

Dlaczego znajomość węzłów żeglarskich jest tak potrzebna na jachcie?

Przede wszystkim umiejętność wiązania węzłów żeglarskich podnosi poziom Twojego bezpieczeństwa na jachcie — przydaje się już na starcie rejsu, ale i wykorzystuje się podczas cumowania łodzi. Egzamin na patent żeglarza jachtowego i jachtowego sternika morskiego wymaga znajomości węzłów, dlatego warto je dobrze znać. Bez znajomości węzłów na jachcie ani rusz!

Poza wiązaniem węzłów ważne jest także tzw.  buchtowanie, czyli sposób zwinięcia lin tak, aby możliwe było ich wykorzystanie od razu, kiedy będą potrzebne — bez konieczności ich długiego rozplątywania. Mówimy o klarowaniu lin na pokładzie.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze węzły żeglarskie i sposób ich wiązania!

Węzeł płaski (prosty)

Węzeł płaski służy do łączenia dwóch lin o jednakowych czy zbliżonych średnicach lub do wiązania linek do bomu przy refowaniu. Charakteryzuje go prosta konstrukcja, dobra wytrzymałość węzła i łatwe rozwiązywanie zaciśniętego mokrego węzła. Można używać go przy refowaniu — nawet w trudnych warunkach pogodowych. Nie pomyl go z węzłem jakim uczono cię wiązać sznurówki butów!

Węzeł knaga

Węzeł knagowy do mocowania na knagach rożkowych szotów, fałów, cum i szpringów, lin kotwicznych. Jedna najważniejsza zasada — aby ten rodzaj węzła był mocny, trzeba wiązać go na prawidłowo dobranej średnicy liny. Dlaczego warto używać węzła knagowego? Bo jest trwały (nie rozwiązuje się) i łatwy do zawiązania na miękkiej linie. Musisz opanować szybkie wiązanie tego węzła, bo w czasie cumowania jachtu nie będzie czasu na próby i powtórki.

Węzeł refowy

Węzeł refowy służy do łączenia dwóch lin o zbliżonej grubości. W zasadzie jest to węzeł prosty z dodatkową pętelką. Należy uważać podczas wyboru lin do tego typu węzła, ponieważ nie należy go stosować przy linach, które narażone są na szarpanie i inne uszkodzenia mechaniczne.

Węzeł cumowy (węzeł cumowniczy żeglarski)

Służy do cumowania jachtu przy kei. Zdaniem wielu znawców właśnie ten węzeł żeglarski jest najlepszy. Dlaczego? Węzeł cumowy jest bardzo prosty i zawsze łatwy do rozwiązania — a o to przecież chodzi. Dodatkowo tutaj lina jest mniej narażona na przetarcia.

Węzeł ratowniczy (pętla stała, niezaciskająca się)

To węzeł, który nie zaciska się pod obciążeniem. Wbrew potocznej nazwie jest najczęściej stosowanym i uniwersalnym węzłem, dzięki któremu można stworzyć pewną pętlę na końcu liny, która pomimo przyjęcia dużych obciążeń będzie nadal łatwa do rozwiązania po użyciu. Dlatego musisz nauczyc się szybko i prawodłowo wiązać go w formie pętli różnych rozmiarów na końu liny. Można dodatkowo nauczyć się także wiązania tego węzła w opcji ratowniczej wokół swojego pasa ale nie zaleca się jego stosowania w warunkach ekstremalnych. 

Węzeł szotowy

Inaczej oczkowy, żaglinowy, flagowy pojedynczy. Węzeł ten służy do mocowania liny manewrowej przy rogu szotowym żagla. W tym przypadku można łączyć dwie liny o zbliżonej grubości. Wady? Łatwo pomylić ten rodzaj węzła z tak zwanym „mańkutem” – wystarczy, że linę poprowadzi się odwrotnie.

Węzeł ósemkowy

To zwykle jeden z pierwszych węzłów, którego uczymy się na kursie żeglarstwa. Jest bardzo prosty do zawiązania, nie ślizga się przy większych obciążeniach, ale jednocześnie nie zaciska się zbyt mocno — jest łatwy do rozwiązania nawet po długim czasie. 

Węzeł wyblinka

To węzeł bardzo uniwersalny, jednak należy pamiętać, że nie jest to węzeł mocny i niezawodny. Lepiej traktować go jako ostateczność w konkretnych sytuacjach.

Węzeł kotwiczny

Jeden z najbardziej skomplikowanych węzłów, który służy do trwałego wiązania na uchu kotwicy. Należy pamiętać, że powstały węzeł zabezpieczamy, przewlekając pozostałą końcówkę liny przez supeł.

Węzeł flagowy

Jest wyjątkowo łatwy w rozwiązywaniu. Wystarczy pociągnąć za wolny koniec liny. Wykorzystuje się go głównie do łączenia dwóch lin lub liny z kauszą.

węzły w żeglarstwieSzkolenia żeglarskie

Trening czyni mistrza, dlatego zachęcamy do zapisów na nasze szkolenia żeglarskie, podczas których nacisk kładziemy na praktyczne ćwiczenia — to gwarancja efektywnego szkolenia! Wykorzystujemy każdą godzinę kursu — nawet  śpimy na jachcie. Zajęcia praktyczne odbywają się od rana do późnych godzin wieczornych.

Ciągnie Cię na jachty? Marzysz o wyrobieniu patentu żeglarza jachtowego (skippera)? Sprawdź naszą ofertę i zobaczmy się już wkrótce na wodzie!