Żeglarskie fabryki patentów

Szkolenia żeglarskie i kursy

Połączeniem obowiązków i przyjemności spowodowałem niedawno prawie tygodniowy postój w gdyńskiej marinie, gdzie nasz jacht zmienił się czasowo w biuro.

Miałem przy tej okazji możliwość obserwacji kilkunastu różnych szkoleń żeglarzy i sterników morskich. Nie mogłem oprzeć się wrażeniu, iż jestem w centrum fabryki żeglarskich patentów i to fabryki niezwykle wydajnej. Szacuję, że przez te kilka dni około setki adeptów żeglarstwa uzyskało swoje upragnione „papiery”.

Wniosek jest prosty: mamy bardzo wydajny system uzyskiwania uprawnień. Tylko czy za tą wydajnością nadąża jakość?

Czytaj dalej

Jedyna szkoła w Polsce z certyfikatem World Sailing

Oficjalny certyfikat ISAF

Tylko oficjalny certyfikat uznany przez World Sailing (międzynarodowa organizacja żeglarstwa zwana dalej jako ISAF, to taki ONZ żeglarstwa na świecie) jest akceptowany przez organizatorów regat na całym świecie (Rolex Fastnet, ARC, Sydney Hobart i setki innych).

Czytaj dalej

Żagle sztormowe – zbędny wydatek?

Szkolenia z bezpieczeństwa morskiego

W czasie szkoleń z bezpieczeństwa morskiego pojawia się m.in. kwestia żagli sztormowych, których posiadanie jest m.in. wymogiem przepisów OSR organizacji World Sailing. Temat żeglowania w warunkach sztormowych jest oczywiście zawsze jednym z najciekawszych dla kursantów i pada tu najwięcej pytań ale sprawa żagli sztormowych jest traktowana raczej w kategorii „jest w przepisach to trzeba mieć na pokładzie”. Dopiero głębsze wprowadzenie w temat uświadamia morskich żeglarzy jak świetne to żagle i jak bardzo ułatwiają żeglugę w ciężkich warunkach przy oczywistej poprawie bezpieczeństwa na pokładzie.

Czytaj dalej

Call of the Ocean

Zakończenie rejsu dookoła świata

Szanowni Państwo! Miło nam poinformować, że w ostatnich dniach ustanowiony został rekord świata samotnej, okołoziemskiej żeglugi na najmniejszym jachcie w historii! Ten trudny wyczyn udało się osiągnąć żeglarzowi – Szymonowi Kuczyńskiemu, który na niewielkim jachcie Maxus 22 (długość 6,36 m), wyprodukowanym w polskiej stoczni Northman, opłynął świat bez zawijania do portu oraz bez pomocy z zewnątrz.

Poniżej przesyłamy informację prasową podsumowującą rejs „Call of the Ocean” oraz informację o projekcie. Więcej materiałów dla mediów, w tym zdjęcia i video oraz poprzednie notki prasowe znajdują się w Press packu. Zdjęcia z pokładu przesyłane przez Szymona w czasie rejsu dostępne są w galerii. Czytaj dalej

Komu potrzebna niebiańska wiedza

Nawigacja klasyczna i astronawigacja

Ku mojej radości nie maleje zainteresowanie astronawigacją i klasyczną nawigacją, co ma swoje odzwierciedlenie w liczebności uczestników kursów nawigacyjnych. Oczywiście jest to nadal nisza w szkoleniowym światku ale za to nisza elitarna a elitarność tej grupy żeglarzy polega na tym, że ich priorytetem jest bezpieczeństwo żeglugi i komfort niezależności na morzu. To właśnie żeglarze tej grupy szkolą się nieustannie. Nie tylko po to, by nabywać nowej wiedzy ale także po to, by nabytą już wiedzę utrwalać. Spotykam zatem tych żeglarzy nie tylko na naszych kursach nawigacyjnych i z zakresu bezpieczeństwa morskiego ale także na innych kursach w dobrych żeglarskich szkołach, których w naszym kraju jest zaledwie kilka.

Czytaj dalej

Żeglarska edukacja, czyli dobry skipper uczy się całe życie

Żeglarska edukacja

Obserwując coraz bogatszą ostatnio historię wypadków jachtowych i innych niefortunnie zakończonych wyzwań morskich, upewniam się w przekonaniu, że w przeważającej większości tych przypadków pośrednią (często główną) przyczyną okazały się braki wiedzy i doświadczenia kapitanów. Co ważne, nie dotyczy to wyłącznie tzw. żółtodziobów ale często także doświadczonych i „opływanych” morskich wilków.

Czytaj dalej

Bez radiooperatora rejsu nie będzie …

Szkolenia żeglarskie na radiooperatora SRC

Rozwijająca się infrastruktura, coraz więcej jachtów i firm czarterowych i coraz większy dostęp do dobrych szkół żeglarskich sprzyja ciągłemu poszerzaniu się rzeszy aktywnych pasjonatów jachtingu morskiego. Co roku zatem kolejni żeglarze odbierają swoje upragnione patenty żeglarskie, co roku także doświadczeni sternicy decydują się na samodzielne prowadzenie rejsów morskich. U progu sezonu przypomnieć zatem należy, że posiadanie uprawnień żeglarskich nie wystarczy, by zgodnie z prawem móc wyczarterować jacht i poprowadzić rejs morski niezależnie od akwenu, na którym ma on się odbyć.

Czytaj dalej

Sekstant, radary i inne czary

Sekstant – jak korzystać z urządzeń nawigacyjnych?

Nawigacja obecnie przeciętnemu adeptowi żeglarskiej sztuki kojarzy się z obserwowaniem ikonki jachtu na ekranie plotera i odmierzaniu namiaru i odległości do celu przy pomocy kursora. Większość oczywiście kojarzy mapy papierowe, trójkąt, przenośnik i kompas namiarowy ale raczej w kategorii gadżetów z filmów o piratach. Radar jest wizytówką dobrobytu armatora a sekstant świetnym rekwizytem do zdobywania lajków na facebook’u pod zdjęciem z takim urządzeniem w ręku.

Czytaj dalej

Jestem sternikiem i co dalej?

Szkolenia żeglarskie dla każdego

Żeglarstwo morskie jest coraz popularniejsze, nie dziwi zatem idący za tym rozwój szkół żeglarskich i motorowodnych, bo rośnie ilość chętnych do uzyskania uprawnień do prowadzenia jachtów morskich. Z patentem jest jak z prawem jazdy – uzyskujesz dokument i dopiero zaczyna się budowanie doświadczenia. W przypadku jachtingu najważniejsze jest utrwalenie świadomości ogromnej odpowiedzialności jaka ciąży na skipperze w zakresie bezpieczeństwa ludzi na morzu.

Czytaj dalej